POPPER PÉTER 
A belső utak könyve 
Harmadik, átdolgozott, bővített kiadás 
*** 
Pertorini Rezső emlékének 
*** 
„Táncolni kell, Uram! 
A zene majd csak megjön valahonnan...” 
(Kazantszakisz: Zorbász, a görög) 
*** 
© Popper Péter, 1981. 
*** 
Kiadja a Relaxa Magyar-Német Innovációs Kft. 
ISBN 963 02 8572 X 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
Tartalomjegyzék: 
Előszó helyett 6 
Miért és hogyan keletkezett ez a könyv? 9 
A bölcsesség kezdete* 18 
Alapgyakorlatok 19 
Első fázis 20 
Második fázis 20 
1. A gondolkodás összpontosítása 21 
2. Az akarat fejlesztése 22 
3. Önuralom az érzelmek kifejezése felett 23 
4. A pozitívumokra való beállítódás 24 
5. Az ítélkezés elfogulatlansága 25 
Ming Liao Ce utazásai* I. Az elkívánkozás oka 27 
Az önkontroll és az emberismeret elmélyítése a figyelem és az emlékezés 
fejlesztése útján 30 
1. A spontán megfigyelés ellenőrzése és fejlesztése 32 
a) Tárgyak megfigyelése 32 
b) Tárgycsoportok megfigyelése 32 
c) Komplex jelenségek megfigyelése 32 
d) Ember külső megjelenésének megfigyelése 32 
2. A szándékos megfigyelés és az emlékezés fejlesztése 34 
a) Megfigyelt tárgyak felidézése 34 
b) Emberi arc felidézése 34 
c) Emberi mozgás felidézése 34 
d) Emberi hang felidézése 35 
3. Saját viselkedésünk megfigyelése és felidézése 35 
a) Saját arckifejezésünk felidézése 35 
b) Saját hangunk felidézése 36 
c) Saját viselkedésünk felidézése 37 
A figyelem és emlékezési gyakorlatok hathetes ciklusának ütemezése 37 
Ming Liao Ce utazásai II. Az utazás módja 40 
A nap ápolása 42 
1. Reggel. A nap kezdetének ápolása 45 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
2. Napközben. Egy fél óra, ami csak az enyém 46 
3. Esti visszapillantás. A nap befejezésének ápolása 46 
Ming Liao Ce utazásai III. Nagy magasságokban 49 
Az érzelmi egyensúly megteremtésének előgyakorlatai 51 
A dinamika törvénye 53 
A transzformáció törvénye 54 
A transzponálhatóság törvénye 54 
A legkisebb ellenállás törvénye 55 
Az energia megosztásának törvénye 55 
1. Rendteremtés a különböző fontosságú érzelmi reakciók között 56 
2. A szerepcserék gyakorlata 56 
a) A gyakorlat első fázisa 57 
b) A gyakorlat második fázisa 57 
c) A gyakorlat harmadik fázisa 58 
3. A szembefordulás gyakorlata 59 
a) A gondolati úton való szembefordulás 59 
b) Szembefordulás a valóságban 60 
Ming Liao Ce utazásai IV. Vissza az emberiséghez 62 
A koncentráció 68 
1. Bevezető gyakorlatok 69 
a) Első gyakorlat 70 
b) Második gyakorlat 70 
c) Harmadik gyakorlat 70 
2. Koncentrációs gyakorlatok 71 
a) Koncentrálás pontra 71 
b) Koncentrálás elképzelt pontra 71 
c) Koncentrálás tárgyra 71 
d) Koncentrálás elképzelt tárgyra 72 
e) Koncentrálás visszatükröződő fényre 72 
f) Koncentrálás elhaló hangra 72 
3. Koncentrálás absztrakt tartalmakra 73 
a) Koncentrációs tartalmak az életvezetés problématerületéről 74 
b) Koncentrációs tartalmak az emberi kapcsolatok problématerületéről 79 
c) Koncentrációs tartalmak a szorongások, félelmek és bűntudatok 
problématerületéről 83 
Ming Liao Ce utazásai V. A menekülés filozófiája 87 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
A meditáció 92 
1. A meditációra alkalmas pszichés állapot létrehozása 95 
a) A környezet 95 
b) Testi feltételek 96 
c) Attitűd és pszichés állapot 96 
2. A meditáció bevezető gyakorlatai 97 
a) A testhelyzet 97 
b) Gondolati masszázs 97 
c) A pszichés ellazulás 97 
d) A meditáció hatása 98 
Rövid utószó 100 
Tájékoztató irodalom 102 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
Előszó helyett 
elmondanám, hogy 10 éves koromban apám elvitt Selva Raja 
Yesudianhoz, aki gyerekszemmel is rendkívül vonzó, Madrasból származó indiai 
volt, és akkoriban Budapesten élt és dolgozott mint jógamester. Attól kezdve úgy 
éreztem, hogy valami szellemi közöm van Indiához, és minden valószínűtlensége 
ellenére egyetlen percig sem volt kétségem abban, hogy amikor eljön az ideje, el 
is fogok jutni oda. 1971-ben láttam meg először Indiát, ahová 1979-ben újra 
visszatértem. Első alkalommal a jóga vonzáskörébe kerültem, a Delhi mellett 
működő Vishvayatan Yogaashramában, Swami Dhattetreya bramhacsári 
tanítványaként, majd nyolc év múlva, Bangaloréban a buddhizmussal kerültem 
kapcsolatba Sri Acharya Buddharakkita Theyra csöndes útmutatásai segítségével. 
Mindeme hatásokat nagy belső nyitottsággal vettem fel magamba, azzal a biztos 
tudással, hogy európai vagyok, az is maradok, és eszembe sincs hazámba 
visszatérve egy sok ezer éves távol-keleti kultúra és bölcselet külsőségeit 
utánjátszani. Meggyőződésem, hogy aki nem találja meg saját szellemi útját 
abban a kultúrában, ahová született, az a világ más tájain sem fogja meglelni. 
Hazatérésem után nagyon szerettem volna egy igaz könyvet írni arról, amit 
átéltem, méghozzá úgy, hogy kiderüljön belőle a számomra legfontosabb 
végkövetkeztetés: 
Minden út jó, ami elvezet valahova. Zsidóság, kereszténység, iszlám, 
hinduizmus, buddhizmus, taoizmus – és még sorolhatnám az emberiség 
világmegértési törekvéseit – mind ugyanazt tanítják, csak egy más kultúra más 
nyelvezetén, más szempontokat helyezve előtérbe, a szellemi fejlődés aktuális 
igényeinek megfelelően. 
Neki is fogtam a könyv megírásának, de rövidesen elakadtam. Hamisnak 
éreztem azt, ami a papírra került. Bánatomat elkeseregtem egy muzsikus 
barátomnak, aki elgondolkozott, majd azt mondta: 
– Tudod én is jártam már úgy, hogy készültem egy darabra, és nem szólalt  
meg bennem. Én ilyenkor nekiállok „technikázni”. Tökéletesen kigyakorlom a 
darabot. És nemegyszer azt tapasztaltam, hogy munka közben életre kelt, amit 
csináltam, és bennem is megtörtént az, ami a hangszeren. E tanácson 
eltöprengve megírtam „A belső utak könyvé”-t, vagyis az önfejlesztés „technikai” 
gyakorlataiból annyit, amennyit egy európai ember számára napi hajszoltság 
közepette is megvalósíthatónak éreztem. E könyv akkor úgy látszik valamilyen 
hiányt pótolt, mert nagy példányszámban két kiadást ért meg s azóta újra 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
„hiánycikk”. Ugyanez lett a sorsa német nyelvű fordításának is. 
Az eredeti könyvet helyenként kiegészítettem és átdolgoztam. Mi változott? 
Egyrészt gazdagodtak az ún. koncentrációs tartalmak, másrészt a gyakorlatok 
leírásának szárazságát enyhítendő, az egyes fejezetek közé mesterkedtem egy 
számomra kedves taoista mese részleteit. Több lett hát benne a filozófia, az 
életbölcselet. 
A „technikázás” ötlete bevált. Végül is fél évtized múlva megírtam az „indiai 
könyvet”, ami 1990 tavaszán jelent meg „Az önmagába térő ösvény” címmel. 
Eredetileg alcíme is lett volna a könyvnek: szabad lélektani játék a keleti 
emberismerettel, önmagammal és az olvasó elméjével. Az alcím végül is 
elmaradt, de annyit mégis el kell mondanom, hogy ennek a könyvnek a 
megírásához nyitották a belső utat a „technikázás” gyakorlatai. 
Figyelmeztetnem kell az Olvasót, hogy szerintem az ember valódi erkölcsi és 
szellemi fejlődése semmiféle gyakorlati hasznot nem hoz az ember életében. Nem 
tanít meg arra, hogy kell karriert csinálni, sok pénzt keresni, vagy sikereket elérni 
a szerelemben; nem véd meg a betegségektől, nem teszi könnyebbé az életet. 
Sőt nehezíti az ember életútját, nemegyszer megmosolyogni való „balekot” formál 
az emberből. Igaz, Assisi Szent Ferenc valami olyasmit mondott, hogy a balek a 
leggazdagabb: százszor is ki lehet fosztani és még mindig van miből! 
Búcsúzásképpen pedig mindenkit óvok attól, hogy ezekből a „gyakorlatokból” 
lelki kényszert, a mindennapjait nehezítő rítust kovácsoljon a maga számára. 
Nagy tekintélyre hivatkozom, Buddhára, aki megrémült, amikor észrevette, hogy a 
tanítványai nem tudnak elszakadni a Tantól, s valamiféle dogmatikai rendszert 
építenek fel belőle. Ekkor mondta el a tutajról szóló hasonlatát: 
Egy ember hosszú vándorútján, ahol mindenféle veszélyek környékezik, egy 
széles, mély folyóhoz ér, amelynek túlsó partja nyugalmas és békés. Át szeretne 
jutni, de a megáradt örvényes folyón átúszni reménytelen lenne, nincs sem híd, 
sem gázló, sem csónak. Mit tesz ez az ember? Nyilván fatörzsekből, nádból, 
ágakból tutajt eszkábál össze, és annak segítségével átevickél. 
Vajon okosan cselekszik-e a továbbiakban, ha így gondolkozik: ez a tutaj 
nagyon jó szolgálatot tett nekem, segítségével átértem a túlsó partra. Ezért el nem 
hagyom sohasem. Ezzel a hátára emelné a tutajt, és annak a súlya alatt 
görnyedve indulna tovább az útján. 
Hadd idézzem a továbbiakban szó szerint: 
„Ugyanígy, szerzetesek, a tutajhoz hasonlóan tanítottalak benneteket a Tanra, 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
amely átkelésre szolgál, nem megőrzésre való. Hogyha megértettétek a tutaj 
hasonlatát, a helyes tételeken is túl kell lépnetek, nemhogy a téveseken.” 
(Példázat a kígyóról) 
1990. augusztus havában 
a Szerző 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 
Miért és hogyan keletkezett ez a könyv? 
Van egy ősi mesterség: az ember önmegismerésének fejlesztése, a pszichikum 
megbillent egyensúlyának helyreállítása, megzavart működéseinek rendezése – 
nevezhetjük gyógyításnak is. Régen letűnt kultúrák sem nélkülözhették, a miénk 
sem. Művelték e mesterséget sámánok és varázslók, vajákosok és egyiptomi 
hierophantesek, álomfejtők, ördögűzők, papok, filozófusok, orvosok, próféták, 
jósok és remeték. Indiában és Babilonban, a kirgiz sztyeppéken és afrikai 
dzsungelekben, dél-amerikai templomvárosokban, sivatagokban, európai 
falvakban és metropolisokban mindig volt egy csendes, árnyékos hely, sátor vagy 
szoba, szentély, kolostor vagy jóshely, ahol két ember összeült, hogy 
megbeszéljék közös ügyeiket: az egyik segítséget kért, a másik segíteni próbált. A 
módszerek látszólag különbözők voltak, de tulajdonképpen más kultúra más 
kifejezésmódján, más aspektusból, de mindig ugyanaz hangzott el, s visszhangzik 
mindmáig: az, amit olyan pontosan fogalmazott meg a delphoi jósda jelmondata: 
Gnóthi szeauton – Ismerd meg önmagadat! 
A delphoicától jóslást kértek az emberek, a jövendőjükre, a sorsukra voltak 
kíváncsiak. A jós azt felelte: Ismerd meg önmagadat, és tudni fogod a sorsodat. 
Mert a sorsod te vagy. Nem külső erők uralkodnak rajtad, az istenek benned 
vannak, és jellemed, személyiséged alakítja, formálja jövődet. Változtass 
magadon, és változni fog a sorsod is. Fogadd el magadat, és el tudod majd 
fogadni sorsodat is. Ez a „gnóthi szeauton” igazi értelme. Ma úgy nevezzük: 
pszichoterápia. 
Más a kultúránk, más a nyelvünk, mások a szempontjaink, a módszereink, de a 
lényeg azonos. Természettudományos és társadalomtudományi ismereteink sok 
rejtett rugóját, feltételét és okát tárták fel az emberi viselkedés bonyolult 
szerveződésének de a szubjektív emberi problémák ugyanazok maradtak. Ki 
vagyok én? Hol a helyem a világban, az emberi kapcsolatok rendszerében? Miért 
vagyok boldogtalan miért rossz a közérzetem, miért nem tudom kibontakoztatni 
képességeimet, miért keveredem újra meg újra hasonló jellegű konfliktusokba? 
Miért nem szeretnek úgy és annyira, ahogy igényelném, miért nem tudok én 
szeretni, miért ér annyi kudarc és bántás? Egyáltalán, mit érek én? Miért 
nyomasztanak félelmek és bűntudatok? Miért nem tudok úgy élni; mint a „többi 
ember” – akik látszólag olyan könnyedén haladnak előre az élet útjain, és 
négyszemközt ugyanezt kérdezik valakitől, vagy titokban önmaguktól. A kérdezés 
már eredmény. Mindenesetre messzebb vezet, mint önmagunk tömjénezése és a 
környezet, az „objektív körülmények” vádolása. Ez már út, amely elvezet 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 10 
 
valahova. Hadd idézzem Archibald Mackleish: „J. B.” drámájából azt a jelenetet, 
amikor a „peches” Sullivan vallatja a „szerencsés” J. B.-t, azaz az egykori bibliai 
Jób megfelelőjét a modern Amerikában: 
„Hogy tudsz mindnyájunkat lepipálni? 
Van annyi eszem mint neked. 
Dolgozom annyit. Éjjel ég a lámpám.” 
„Csak szerencséd van” – mondja Sullivan. 
„Nézz ki – mondom –, nézz ki az ablakon! Mit látsz?” 
„Az utcát” – feleli. 
„Az utcát” – mondom. 
„Az utcát” – mondja. 
„Mi másnak nevezzem?” – kérdi tőlem. 
„Mi másnak nevezd?” – kérdem tőle. 
„Útnak – mondom. – Valahova visz.” 
„Szépek az utak” – írta Török Sándor. Különösen sokfélék az önmegismerés, 
az önfejlesztés, önmagunk pszichés karbantartásának útjai. A pszichés fejlődés 
sokféle útjának, az ember belső szabadságának a tiszteletben tartása 
akarva-akaratlanul szembekerül napjaink túlságosan patologizáló szemléletével, 
amely mértéktelenül leszűkíti a pszichés egészség fogalmát, és valamilyen totális 
adaptációban, konfliktusmentességben látja a kívánatos ember-ideált: a karaktert 
kikovácsoló konfliktusokat; egy ember életvezetésének időszakos nehézségeit, 
vívódásait önmagával, „szabálytalan” megoldásait, boldogtalanságát nem ritkán 
kezelést igénylő betegségnek minősíti. 
Ismerjük a lelki élet valóban kóros zavarait, amelyek feltétlenül 
pszichoterápiás, pszichiátriai, sőt gyógyszeres kezelésre szorulnak. De ne 
minősítsünk minden pszichés problémát, nehézséget, kudarcot, megoldatlanságot 
kezelendő betegségnek. Az önmagával vívódó, elégedetlen, helyzeteivel 
küszködő ember lehet pszichésen egészséges, sőt! – belső küzdelmei éppen az 
egészségéből, problémabelátásából, a változás és a változtatás igényéből 
fakadnak. 
Az emberi kultúra erőfeszítésből származik. A kultúrateremtő erőfeszítések 
közé tartozik az ember belső vívódása önmagával, kínlódásai azon a fejlődési 
úton, amelyet végigjár. Technikai kultúránk által kifejlesztett kényelmi igényeink 
azonban mintha lassan átszivárognának a psziché birodalmába is. 
Elkényelmesedünk önmagunk faragásában és nevelésében, ellustulunk emberi 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 11 
 
kapcsolataink ápolásában, kikerüljük kényes és feszült helyzeteink megoldását. Ez 
a lustaság nemcsak kompromisszumokra, szkepticizmusra, cinizmusra való 
hajlandóságunkban jelenik meg, hanem általában a pszichés erőfeszítések 
elkerülésében. Jobb egy-egy tabletta beszedésével erőfeszítés nélkül csökkenteni 
idegességünket – mint kemény munkával végigjárni egy önismereti utat, hogy a 
saját erőnkből ismerjük meg feszültségeink okát és jussunk túl rajtuk. De vajon 
jobb-e? Sokkal egyszerűbb tanácsot kérni valakitől, mint vállalni a döntés 
felelősségét. Azonban a mástól kapott tanács, ami egy másik ember 
élményvilágából, értékrendjéből származik, vajon a saját énünktől nem idegen-e? 
Vagy ezt az árat fizetjük meg inkább, csak hogy másra háríthassuk át belső 
terheinket? Egyszerűbb panaszkodni, mint kiverejtékezni a megoldást. És vég 
nélkül – sokaknak és sokszor elismételve ugyanazt – panaszkodunk. Jobb arra az 
álláspontra helyezkedni, hogy ugyan csináljanak már velem valamit a pszichés 
„nagyhatalmak”, mint lépésről lépésre taposni ki saját hiteles utunkat – legyen az 
bár olyan keskeny kis ösvény – de valóban a miénk. Jobb? 
Ez a könyv nem lelki betegek számára készült. Azoknak az egészséges 
embereknek szól, akik „az emberélet útjának felén” – előbb vagy később – utat 
vesztettek életük és önmaguk „nagy sötétlő erdejében”; a belső elégedetlenség, a 
változtatás, a fejlődés sürgető igényével nézik önmagukat, és saját erejükből 
szeretnének önismerethez és önfejlesztéshez jutni. Ez a könyv az önismeret és az 
önfejlesztés lehetőségeiről és határairól szól. 
Bármilyen furcsán hangzik: az önmegismerés és a változtatás lehetőségének 
belső előfeltétele önmagunk szeretetteljes elfogadása. Az elutasítás, a tagadás 
nem lehet kiindulópontja semmilyen konstruktív megismerésnek és fejlődésnek – 
csak destrukciót, rosszkedvet szül. Önmagunkon változtatni csak az elfogadáson 
belül lehetséges. Nem ellentmondás ez? 
Ha jól odafigyelünk a szavak valódi értelmére, világossá kell válnia, hogy az 
„elfogadás” nem jelent sem belenyugvást abba amibe nem lehet belenyugodni, 
sem kritikátlanságot. Az elfogadás higgadt és elemző tudomásulvételt jelent, a 
valóság tiszteletét, legyen az bármilyen, talán éppen olyan, hogy változtatni 
akarunk rajta. Az elfogadás tehát megismerést eredményez, és éppen ezért válhat 
a továbblépés kiindulópontjává. A valóság – akár saját belső valóságunk – 
eltorzítása, hamis tükrözése, eleve elutasítása mindannak, ami nem felel meg 
illúzióinknak, a nem odafigyelés, az előítéletek, az axiomatizált „elvek” – mind 
alapvető akadályai a megismerésnek és az ember belső forradalmának. 
A mai ember egyre kevésbé kerülheti el ennek a rögös önmegismerési útnak a 
végigjárását. „Ilyenek vagyunk, ilyen vagyok!” – ez az egyetlen szilárd talaj, 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 12 
 
amelyről fejlődésünk érdekében elrugaszkodhatunk. Hosszú ideig, amíg az ember 
énfejlődése, az individuális személyiség markáns kialakulása történetileg még 
csak a kezdet kezdetén tartott, egy-egy törzs, nép, társadalmi csoport 
eszmevilága, ritualizált erkölcsi szabályrendszere mutatta az irányt: hogyan kell 
átélni a világ eseményeit, hogyan kell viselkedni. „Törd hozzá magad az általános 
eszményhez, amely elmondja, hogy milyen és hogyan él a jó mohikán, a derék 
spártai stb.!” – erről volt akkor szó. 
A modern ember az évezredes fejlődés során szuverén személyiséggé alakult. 
Egyre kevésbé sikerül karakterétől, saját belső törvényeitől függetlenül 
mechanikusan idomulnia univerzális sémákhoz. Életünk külső irányítottságának 
ezek a fogódzkodói ma már alig léteznek. Saját magunknak kell kitapogatnunk 
belső lehetőségeinket, és kidolgoznunk egy olyan „használati utasítást”, ha kell, 
„korrekciós programot” önmagunkhoz, amely összhangban van belső igényeinkkel 
és törvényeinkkel, s amellyel örömtelien tudunk élni a világban. Egyre inkább 
közeledünk egy olyan állapot felé amelyet József Attila annyira pontosan 
fogalmazott meg: „Az én vezérem bensőmből vezérel!” 
Volt egy régi, középkori könyörgés amely valahogy így hangzott: „Ne 
gondoljátok, szerelmetes feleim, hogy a sátán kívülről közelít felénk, és mi azt 
mondhatjuk neki: apage, távozz! Mert a sátán mibennünk lakozik, és mi nem 
tehetünk ellene semmi mást, mint hogy jó szorosan megöleljük.” A 
vallásos-misztikus burokban nagy élet-és emberismeretről tanúskodó igazság 
rejtőzik. Később mások is elmondták ezt, egyszerűbben és a mi nyelvünkön. 
Thomas Mann megrázóan írja le a haldokló Jákob áldását. Először megáldja 
valamennyi fiát, Izrael valamennyi törzsét. De az áldáson belül vannak átkozottak 
is, hárman a tizenkettő közül. Ruben, Lévi és Simon emberi magatartását az 
elfogadáson belül tagadja meg Jákob. Ezért bírják elviselni az apai átkot, ezért 
marad meg az egész nép, mert az átkozottak is az áldáson belül vannak. Mint 
ahogy a gyermekünkön is sok mindent faraghatunk, nevelhetünk, megtámadhatjuk 
azt, ami nem tetsző nekünk – de csak az elfogadáson belül. Akkor egy gyerek 
mindent kibír, és változik is. De ha megtagadjuk vele a közösséget, ha 
kirekesztjük a szeretetünkből – akkor tönkremegy. Így vagyunk önmagunkkal is. 
Miller A bűnbeesés után című drámájában Holga így szól Quentinhez: 
„–... hosszú ideig minden éjjel ugyanazt, álmodtam... hogy gyerekem lett; és 
még álmomban is láttam, hogy a gyerek az életem; és hogy hülye. És sírtam, és 
százszor is elszaladtam, de valahányszor visszajöttem, mindig ugyanolyan rémes 
arca volt. Végül azt gondoltam, ha meg tudnám csókolni, mert hát valami mégis 
van benne, ami az enyém, akkor talán megnyugodnék. És ráhajoltam arra a torz 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 13 
 
arcra, és förtelmes volt... de azért is megcsókoltam. 
– Még mostanában is kísért?  
– Néha igen. De most valahogy már megvan az az érdeme, hogy... az enyém.  
Azt hiszem, hogy végül az embernek muszáj az életét a karjába vennie...” 
Csak akkor meríthetünk bátorságot ahhoz, hogy őszintén szembenézzünk 
önmagunkkal, ha el tudjuk fogadni magunkat, összes fájó, kedvezőtlen, 
nemegyszer undorító tulajdonságunkkal együtt. Ám ezen belül – és csak ezen az 
elfogadáson belül – megkísérelhetjük, hogy – pánik és hisztéria nélkül – 
változtatni próbáljunk magunkon. Önmagunk vállalása híján még a 
szembenézésig sem juthatunk el, inkább becsapjuk magunkat. És az ember olyan 
könnyen hazudik önmagának, nem kell félnie a leleplezéstől. 
A szelídségen belüli szigorúság nehéz műfaját kellene művelnünk: önmagunk 
szelíd elfogadásán belül a szigorú törekvést, hogy változtassunk azon, amin 
érdemes változtatni. 
E könyv keletkezésének módszertani története pedig a következő. Miután 
sokan eljutnak a belső változás igényéhez, anélkül hogy pszichoterápiás kezelésre 
szoruló betegek lennének, kényszerűen megtorpannak a „Hogyan?” kérdése előtt. 
Hol és hogyan tanulhatók meg az önmegismerés és az önfejlesztés gyakorlatai? 
Vannak-e ilyen gyakorlatok egyáltalán? 
Aki alaposan utánanéz, tapasztalni fogja; hogy az évszázadok, sőt évezredek 
során nagy iskolái alakultak ki az önnevelésnek. Ezek az iskolák mindig az 
önmegismerés kifejlesztésére alapoztak, és innét indultak el a belső átalakulások 
megvalósítása felé. A probléma abban áll, hogy a tudományos igényű 
pszichológia látóköréből kiesték e meglepően egzakt módszertannal rendelkező 
önfejlesztési lehetőségek. A kutató pszichológus ugyanis egyre inkább eltolódott a 
laboratóriumi kísérletek irányába, ahol az objektív jelenség-megfigyelés az 
alapvető cél tehát szükségképpen háttérbe szorul minden olyan koncepció, amely 
az introspekcióra alapoz. A gyógyítással foglalkozó klinikai pszichológus, 
pszichiáter pedig szinte kizárólag a pszichoterapeuta – beteg relációban 
gondolkozik. 
Az önnevelés és önfejlesztés létező módszertanának megismerését továbbá 
rendkívüli módon megnehezíti, hogy ezek a metodikák – miután a pszichológia 
mint önálló szaktudomány alig százéves múltra tekinthet vissza – történetileg 
szükségszerűen különböző ideológiai és világszemléleti burkokba ágyazottan 
lappanganak. A sokszor misztifikáló, sőt misztikus világnézeti beágyazottság már 
eleve elriasztja a tudományos igényű szakembert attól, hogy kifejtse ezek 
mélyéről mindazt a reális tudást, amely az ember önnevelésének lehetőségeiről 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 14 
 
és módszereiről az idők során felhalmozódott. 
Jogosan tehető fel az alábbi kérdés: E nagy belső erőfeszítést követelő 
önmegismerési és önfejlesztési utak végigjárására a múltban leginkább olyan 
emberek vállalkoztak, akik valamilyen alapvető szellemi elkötelezettségben, zárt 
vallási rendszerben éltek, talán nem voltak mentesek némi „megszállottságtól”, 
fanatizmustól sem. De mi késztetheti a mai modern, természettudományosan 
gondolkodó embert ilyen erőfeszítésekre? 
Talán elsőnek említhetném azt a jó értelemben vett kíváncsiságot, a 
megismerés örök szomjúságát; mely állandóan előre hajtja az embert, az 
emberiséget a tudomány, a művészet új meg új lehetőségeinek határainak 
bejárása felé. Ez a megismerési vágy évezredek óta nemcsak a külvilágra, hanem 
az ember belső világára is irányul. Ki vagyok én? 
Ám ugyanennyire fontos hajtóerő az ember lázadó elégedetlensége önmagával 
szemben, fejlődési igénye, netán boldogtalansága. Vágya az önmagával és a 
világgal való harmóniára. Ha megrajzolnánk egy tökéletesen kiegyensúlyozott 
ember ideális képét, mit mondhatnánk róla? Talán csak ennyit: 
Képes arra, hogy tehetségének, képességeinek megfelelően teljesítsen, 
produkáljon tanulásban, munkájában, hivatásában. 
Képes arra, hogy jól érezze magát a világban; képes életörömre; képes élvezni 
az élet által nyújtott lehetőségeket: az evést, a munkát, a pihenést, a szerelmet, a 
kultúrát. 
Képes arra, hogy produkciói, jó közérzete megteremtése során ne zavarja, ne 
tegye tönkre más emberek életét; mindez ne mások rovására történjen; tehát 
képes szociális beilleszkedésre. 
Sok ez vagy kevés? Mindenesetre kevesen mondhatják el magukról, hogy így 
élnek. De valószínűleg így szeretnénk élni. S ez elindíthat minket különböző 
útkereső kalandokra a világban és saját magunkban. Talán az utóbbi a 
veszélyesebb dzsungel. Különösen az ifjúság az – a népmesék legkisebb királyfia 
–, aki elindul, hogy megküzdjön a hétfejű sárkánnyal, átvergődjön az üveghegyen 
és végül megtalálja boldogságát. 
Jogos gyanakvással kérdezhetné valaki e könyv átlapozása után: 
Gyakorlatokról van szó, amelyek fejlesztik az ember belső erőit: Ám ahhoz, hogy 
e gyakorlatokat következetesen megcsináljuk, már jelentős énerő, önfegyelem 
szükséges. Az eredmény egyben feltétel is? 
Nekem úgy tűnik, hogy az alapvető probléma ma nem annyira az 
erőtlenségben, hanem a lelki-szellemi erők szétszórtságában van. Az ember 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 15 
 
pszichikus fejlődése során jelentős intellektuális és emocionális erőket fejlesztett 
ki. Azonban sokszor nehezen találjuk meg ezeknek az erőknek a kreatív 
felhasználási lehetőségeit. Magas szintű aktivitásunk nemegyszer erőfecsérlő 
időtöltésekbe omlik szét. S megint a fiatalokra kell hivatkoznom, akiknek óriási 
energiatartalékai éppen azért jelentenek nagy belső feszítő erőt, mert keresik a 
hatékony tevékenység, elkoptatott szóval: az önmegvalósítás szubjektíve 
legvonzóbb lehetőségeit. 
Ezért lehetünk tanúi annak, hogy az önmegismerés és önnevelés iránt egyre 
fokozódó szellemi éhség nyilvánul meg, elsősorban a fiatalabb korosztályok 
részéről. Az utóbbi évtizedekben különösen megerősödött az a folyamat, 
amelynek bölcsőjénél annak idején Schoppenhauer állt, aki a hivatalos német 
állami filozófiával való radikális polémiája során kaput nyitott távol-keleti 
vallásfilozófiai iskolák gondolatainak befogadására. Ma – nyugat közvetítéssel és 
az ennek megfelelő torzításokkal – világszerte tapasztalható mind a jóga, a 
zen-buddhizmus, a transzcendentális meditáció stb. divattá válása, mind pedig 
több vonatkozásban a keresztény-katolikus gondolatvilág egyes elemeinek 
reneszánsza. Másrészt viszont egyre nagyobb tért hódít a korszerű természet-és 
társadalomtudományos gondolkozásmód. E téren tehát éles polarizálódási 
folyamatnak lehetünk tanúi. A polarizálódás azonban nemcsak az emberek között, 
hanem sokszor az egyes emberen belül is végbemegy. Tudományos világképét 
igyekszik szintézisbe hozni transzcendentális érdeklődésével és érintettségével, s 
ez a mi kultúránk hagyományai között amelyek az egyértelműségre törekvést, a 
definitív gondolkodást sugallják – belső konfliktusokhoz vezethet. 
Mélyebben vizsgálva e kérdést arra is fény derül, hogy az embereket nem 
annyira a vallásos érzés vagy a misztikus érdeklődés vonzza ezeknek a szellemi 
áramlatoknak a körébe, hanem éppen az a sajátosságuk hogy az önmagukon való 
munkálkodás módszereiről és lehetőségeiről mondanak számukra valamit. E 
mondanivalók azonban torzulatokká válnak, sőt növelhetik a pszichés 
rendezetlenséget, vagy legjobb esetben külsődleges manírokká sivárulnak, éppen 
azért, mer egy egész más gazdasági-kulturális alapokon keletkezett 
világszemléletet és gondolkodásmódot akarnak eredeti formájában átültetni a mai 
európai kultúra eszmevilágába. Ez az anakronizmus csak szemléleti zűrzavart 
szülhet; ez a törekvés a mai modern ember aktuális fejlődési útjának 
szempontjából regresszió. 
Tagadó álláspontunk azonban nem jelenti az e szellemi áramlatok által 
létrehozott értékek elvetését. A helyzet kissé hasonló ahhoz, amely az ősi 
orvoslási módok terén tapasztalható. Az akupunktúra, az ayurvéda, a jóga régóta 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 16 
 
felhalmozott tudást hordoz az emberről, amely beépíthető mai kultúránkba és 
tudományunkba. Sőt – éppen a jóga esetében – a modern biofeedback kutatások 
kezdenek bevilágítani a látszólag érthetetlen szomatikus-vegetatív önkontroll 
hatásmechanizmusába. Az értékek átmentéséhez azonban először hozzájuk kell 
férkőznünk. Le kell hántani róluk az egykor aktuális ideológiai-filozófiai 
rárakódásokat – amelyeknek többek között a stílus is az egyik megnyilvánulási 
formája –, és akkor eljuthatunk egy ősidők óta művelt és kifejlesztett sajátos 
pszichológiához, amely elsősorban az önismeret és önnevelés módszertanára 
koncentrál. 
Ez a könyv számos forrásból állt össze. Igyekeztem összefoglalni, és érthetően 
megfogalmazva „gyakorlatok” formájába önteni a modern pszichológia számos 
eredményét, amelyhez a kognitív, az affektív folyamatok, a személyiségfejlődés 
és a szociális kontaktusok tanulmányozása-kutatása során eljutott, beleértve a 
klinikai pszichológia, illetve a különböző módszertanú pszichoterápiák gyakorlati 
tapasztalatait is. Ám ezenkívül megpróbáltam kihámozni mindannak a metodikai 
lényegét, amit a különböző kultúrák, általam ismert szellemi irányzatok és iskolák 
az önnevelés terén kialakítottak, legyen szó buddhizmusról jógáról, keresztény 
ezoterikáról, antropozófiáról vagy egzisztencializmusról. Óvatosan, de szabadon 
bántam ezzel az „anyaggal”, bátran lehántva róluk különböző „burkaikat”, s azt, 
ami ezután megmaradt, a tudományos pszichológia racionális mérlegére tettem. 
Ilyen módon kristályosodott ki egy önismereti és önfejlesztési gyakorlat-sor, 
amelynek egy részét közreadom. Igyekeztem a gyakorlatokat módszeresen 
végigjárható struktúrába felépíteni vagy összerendezni, az alapoktól és az 
egyszerű, egy-egy részfunkcióra vonatkozó „tréning-programtól” haladva a 
komplexitás, a karakter-és személyiségformálás felé. 
Soha nem szabad megfeledkezni arról, hogy ez a könyv gyakorlatok 
gyűjteménye. E gyakorlatok közül – saját problémabelátásának megfelelően – 
választani kell annak, aki az általános tájékozódáson túl használni is akarja őket. 
A gyakorlatokat – a megfelelő helyen közölt szabályok szerint – lehet váltogatni, s 
lehet belőlük hosszabb távú programot kialakítani. De nem lehet belebonyolódni 
valamennyi gyakorlat szimultán végzésébe vagy kapkodó váltogatásába. Az 
eredményesség feltétele az időtartam és a módszeresség. 
Hangsúlyozom: A belső utak könyve nem használható kóros pszichés 
folyamatok gyógyítására. Nem helyettesíthet semmiféle pszichoterápiát, kezelést, 
gyógyszerelést, ha arra valaki valóban rászorul. De segítséget nyújthat az 
önmagán változtatni akaró embernek ahhoz, hogy a valóságban is közelebb 
kerüljön én-ideáljához; hogy jobban tűrje az élet mindennapos terheit; hogy jobban 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 17 
 
megértse önmagát, és ezen keresztül másokat is. 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 18 
 
A bölcsesség kezdete* 
„A régiek, akik tiszta erkölcsi összhangot akartak a világban, először nemzeti 
életüket rendezték el; akik el akarták rendezni nemzeti életüket, először otthoni 
életüket szabályozták; akik otthoni életüket akarták szabályozni, először egyéni 
életüket művelték; akik egyéni életüket akarták művelni, először a szívüket hozták 
rendbe; akik szívüket akarták rendbe hozni, először akaratukat tették őszintévé; 
akik akaratukat akarták őszintévé tenni, először eljutottak a megértéshez; a 
megértés a dolgok ismeretének felkutatásából származik. Ha a dolgok ismeretét 
elnyertük, akkor elértük a megértést; ha a megértést elértük, akkor az akarat 
őszinte; ha az akarat őszinte, akkor a szív rendben van; ha a szív rendben van, 
akkor műveljük egyéni életünket; ha egyéni életünket műveljük, akkor az otthoni 
élet szabályozva van; ha az otthoni élet szabályozva van, akkor a nemzeti élet 
művelése az alapja mindennek. Lehetetlenség, hogyha az alap rendetlen, fölötte 
rendes legyen az épület. Sohasem volt olyan fa a világon, amelynek törzse karcsú 
s felső ágai nehezek és erősek. A dolgoknak oka és következménye van, az 
emberi ügyeknek kezdete és vége. Ha az egymásrakövetkezés rendjét ismerjük: 
ez a bölcsesség kezdete.” 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 19 
 
Alapgyakorlatok 
Ezeknek a gyakorlatoknak általános mentálhigiénés jelentősége van. 
Különösen alkalmasak arra, hogy rendezzék az érzelmileg zaklatott lelkiállapotot, 
amely szélsőséges hangulati labilitás, ingerlékenység, időszakos lehangoltság, a 
napi életritmus szétesése, kapkodás, dekoncentráltság tüneteiben nyilvánul meg. 
Hangsúlyoznunk kell, hogy a gyakorlatok segítségével tüneti eredmény érhető el, 
tehát nem szűnnek meg a zaklatott lelkiállapotot létrehozó okok. A zaklatottságot 
létrehozó és fenntartó okok megszüntetése csak feltáró pszichoterápia vagy a 
később ismertetendő introspektív önismereti út végigjárása során valósulhat meg. 
Ez nemegyszer az egész életvezetés, életmód megváltoztatásához vezet. E 
gyakorlatok maximális eredménye annyi lehet, hogy megnöveli az ember 
toleranciáját, ellenálló képességét az élet mindennapos terheléseivel szemben. 
Ezért elsősorban a külső életkörülmények által kiváltott pszichés labilitás 
megszüntetésére alkalmasak. Emellett azonban nem lebecsülendő általános 
fejlesztő hatásuk sem. 
Az alapgyakorlatok ezenkívül alkalmasak a lelki egyensúly fenntartására, és 
igen érzékenyen jelzik, ha a kialakult egyensúlyt a megbomlás veszélye fenyegeti. 
Ezek az egyszerű, néhány perces gyakorlatok a lelki élet öt fontos területét 
érintik: 
– A gondolkodás összpontosítása;  
– Az akarat fejlesztése;  
– Önuralom az érzelmek és indulatok kifejezésében;  
– A pozitívumokra való beállítódás;  
– Az ítélkezés elfogulatlansága, illetve a szempontváltás képessége az  
objektivitás érdekében. 
A gyakorlatok strukturálisan összefüggnek, egymást segítik és ellenőrzik. Ezért 
nem helyes, ha közülük egyet-egyet kiragadunk, s csak azokat végezzük. A 
megfelelő eredmény elérésének két feltétele van. Az egyik az előírt ciklikus 
váltások betartása. A másik a következetes rendszeresség, hosszabb időtartamon 
keresztül. Semmi értelme nincs annak, ha e gyakorlatokat rapszodikusan 
végezzük, némely napokon igen, máskor megfeledkezve róluk. Mind a 
rendszertelenség, mind pedig a gyakorlatok elkezdése, majd abbahagyása 
pszichés stabilitásunk szempontjából kedvezőtlen hatású is lehet. Ezért csak 
akkor érdemes belefogni ha legalább hat hónapon keresztül következetesen 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 20 
 
elvégezzük e gyakorlatokat, amelyek naponta nem vesznek öt percnél több időt 
igénybe. Ekkor már feltétlenül tapasztalni fogjuk intenzív pozitív hatásukat. 
Tulajdonképpen az lenne a kívánatos, ha az öt alapgyakorlat beépülne 
mindennapi életünkbe, s olyan állandóan visszatérő tevékenységgé válna, mint 
testünk tisztán tartása. 
Az alapgyakorlatok hatásának kibontakozására – mint azt tapasztalni fogjuk – 
két fázis jellemző. Ennek megfelelően a gyakorlatok funkciója, értelme is kettős. 
Első fázis 
A gyakorlatok megtanulásának időszaka, amíg eljutunk addig, hogy 
mindegyiket hibátlanul végre tudjuk hajtani. Képességeinktől, pszichés 
állapotunktól függően itt rendkívül nagyok az egyéni eltérések: a tanulás néhány 
hétig vagy néhány hónapig is eltarthat. Ebben a fejlesztő időszakban nincs 
jelentősége a kudarcnak! A lelki hatás szempontjából a lényeg az erőfeszítés, 
amelyet a gyakorlatokra fordítunk. Ha minden gyakorlat azonnal sikerülne, nem 
lenne rájuk szükségünk. Tapasztalni fogjuk azt is, hogy egyes gyakorlatok rövid 
idő után már eredményesek, mások viszont makacsul nem sikerülnek. Ez jelzi, 
hogy lelki életünk melyik területén mutatkoznak rendezetlenségek, 
fogyatékosságok. Ennek ellenére nem szabad a problematikus gyakorlatokat 
előtérbe helyeznünk. Az előírt idő elteltével kudarcok esetén is abba kell hagynunk 
a próbálkozást, és nyugodtan áttérhetünk a következő gyakorlatra. Amikor a 
sikertelen gyakorlat ciklusa visszatér, már jobb eredményt fogunk elérni. 
Második fázis 
A megtanult gyakorlatok rendszeres továbbfolytatása. Ebben az időszakban 
már mindegyik gyakorlatot sikeresen végre tudjuk hajtani, pár percig tartó 
elvégzésük mindennapos szokássá válik. Az alapgyakorlatoknak ekkor már 
ellenőrző funkciójuk van. Előállhatnak olyan megterhelések, élethelyzetek, 
amelyek lelkileg erősen megviselnek bennünket. Ha a gyakorlataink ilyenkor is 
sikeresek, nincs ok aggodalomra pszichés állapotunkat illetően. Előfordulhat 
azonban, hogy észrevesszük: az eddig hosszabb idő óta sikeresen végzett 
gyakorlatok egyike-másika akadozni kezd. Ez nagyon érzékeny és korai jelzése 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 21 
 
annak, hogy pszichés állapotunk romlik, túlléptünk teherbírásunk határán. Arról is 
információt kapunk, hogy lelki életünk melyik területén csökken a 
teljesítőképességünk. Ez komoly figyelmeztetés: életmódunkon, életvezetésünkön 
változtatnunk kell; konfliktusaink, problematikus helyzeteink már nem 
ismételhetők pszichés egészségünk veszélyeztetése nélkül, keresnünk kell a 
megoldás lehetőségeit. E gyakorlatok révén tehát pszichés állapotunk állandó 
kontrolljának lehetőségét kapjuk a kezünkbe. 
Az öt gyakorlat mindegyikét egy hétig végezzük. Utána – az eredményességtől 
függetlenül – áttérünk a következő gyakorlatra. A hatodik héten megint 
visszatérünk az első gyakorlathoz – a ciklus újra kezdődik. (Van olyan 
módszertani felfogás is, amelyik a hatodik héten napi váltásban végzi a 
gyakorlatokat, majd két nap szünet után a hetedik héten tér vissza a ciklus elejére. 
Mindenkinek ki kell próbálnia, melyik módszer a számára megfelelőbb.) 
1. A gondolkodás összpontosítása  
Naponta egyszer, csendes, nyugodt körülmények között – lehetőleg amikor 
egyedül vagyunk, és nem kell tartani attól, hogy néhány percen belül 
megzavarnak – magunk elé teszünk egy egyszerű tárgyat, pl. egy ceruzát, 
varrótűt, szemüveget stb. Gondolatban – tehát némán, de önmagunk számára 
pontos mondatokban megfogalmazottan – elmondjuk mindazt, ami az adott 
tárgynak lényeges ismertetőjegye. 
Példa a sikeres gyakorlatra: „Ceruza. Írásra, rajzolásra használják. Belsejében 
puha grafitrúd helyezkedik el, mert az könnyen nyomot hagy a papíron. Azonban a 
grafit törékeny, ezért puhafa tokba foglalják. Azért kell puhafa, hogy könnyen 
lehessen hegyezni. A puhafa borítást szögletesre esztergálták, hogy ne csússzon 
a kézben. Befestették, lakkozták és feltüntették rajta a grafit keménységi fokát. 
Erre azért: van szükség, mert különböző munkákhoz különböző keménységű grafit 
kell, és így mindig meg tudjuk vásárolni a megfelelő minőségű ceruzát. „ 
Példa a sikertelen gyakorlatra: „Ceruza. Nagyon szeretem a ceruzákat és a 
radírokat, diákkoromban egész gyűjteményem volt. Minden pénzemet erre 
költöttem. Apám nagyon haragudott érte... A belseje grafit. Mi is a grafit? Nem 
emlékszem, pedig az iskolában tanultunk róla... A borítása puhafa. A puhafa 
tulajdonképpen fenyőfa. Múlt nyáron a hegyekben láttam a fenyőfák kitermelését. 
Érdekes volt, ahogy kidöntötték, legallyazták. A farönköket lánctalpas traktor 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 22 
 
vontatta le a völgybe:... stb.” 
A lényeg tehát az, hogy ne engedjük gondolatainkat elkalandozni. Próbáljuk 
meg célra irányítottan összefogni egyébként szabadon szétszökellő 
asszociációnkat. 
2. Az akarat fejlesztése  
Pszichológiai közgondolkozásunkban gyakran tapasztalható valamiféle 
„akaratmítosz”. Sok belső problémáról állítják, hogy azok oka az akarat 
gyengeségében rejlik. Úgy tűnik, hogy az ember akarati funkcióit indetermináltnak 
tartjuk, mintha fejlesztéséhez csak „erős elhatározás” volna szükséges; semmi 
egyéb. 
A valóságban az ember akarati élete rendkívül bonyolult szerveződésű 
funkciórendszer, amely egyáltalán nem független a személyiség 
összerendezettségétől, emocionális kiegyensúlyozottságától, az értékrendtől stb. – 
sőt nagymértékben ezek függvénye. Az akarat fejlesztése csak a teljes 
személyiség fejlődésével együtt képzelhető el. Ezért illeszkednek az ún. akarati 
gyakorlatok szervesen a többi közé, önállóan nem végezhetők. Az alapgyakorlat 
az alábbiak szerint alakul: 
A hét elején keményen elhatározzuk, hogy mindennap egyszer, mindig azonos 
időpontban – pl. pontosan délután három órakor – elvégzünk egy bizonyos 
cselekvést. Egyszerű dolgokról van szó: megforgatjuk a gyűrűnket, magunkban 
elmondunk egy kedves verssort stb. 
Lényeges, hogy emiatt ne szakítsuk meg jó előre folyamatos 
tevékenységünket, tehát ne üljünk már háromnegyed háromkor az órára meredve. 
A cél az, hogy miközben folyamatosan – végezzük azt; amit tennünk kell, idejében 
jusson eszünkbe elhatározásunk, és csináljuk is meg. 
Kezdetben talán ez a gyakorlat okozza majd a legtöbb nehézséget. Eszünkbe 
jut a dolog három előtt tíz perccel, de mire újra az órára nézünk, már negyed négy 
felé jár. A gyakorlat legfontosabb eleme a tökéletes, percnyi pontosság. Nehezíti a 
végrehajtást, ha nem kerek időpontot tűzünk ki, hanem pl. öt óra tizenhárom 
percet. (Ha nagyon buzgók vagyunk, feljegyezhetjük a sikerek és a kudarcok 
számát. Így nyomon követhetjük, hogy öt hét múlva, amikor megint erre a 
gyakorlatra kerül a sor, javult-e a teljesítményünk?) 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 23 
 
3. Önuralom az érzelmek kifejezése felett  
Először is el kell oszlatnunk egy lehetséges félreértést. Ennek a gyakorlatnak nem 
az a célja, hogy redukáljuk érzelmi reakcióink intenzitását, vagy hogy ne örüljünk, 
ne keseredjünk el, ne jöjjünk indulatba. Ellenkezőleg: ápolnunk és fejlesztenünk 
kell magunkban a teljes embert, aki az érzelmeknek minél szélesebb skáláját éli 
meg: van dühe, ujjongása, szomorúsága és extázisa. A gyakorlatnak az a célja, 
hogy uralkodjunk érzelmi-indulati állapotunk – akaratunktól független, spontán – 
külső kifejeződésén. Azt kellene elérnünk, hogy miközben mélyen átéljük azokat 
az érzelmeket, amelyeket a világ, környezetünk eseményei váltanak ki belőlünk – 
ezekből a külvilág számára ne látszódjék semmi, illetve csak az, amit 
szándékosan akarunk kifejezni, amivel közölni akarunk valamit, amivel hatást 
akarunk elérni. Az érzelmek kifejezése tehát váljon a szándékos kommunikáció 
eszközévé. Ezzel elérhetjük, hogy érzelmeink külső megnyilvánulási formái 
pontosan megfeleljenek annak, ami bennünk van. Ez nagyon fontos a 
környezetünkkel való harmonikus kapcsolat, egymás megítélése szempontjából. 
Naponta többször ér minket kisebb-nagyobb öröm, bánat, siker, kudarc, 
kedvesség és megbántás. Azon a héten, amikor az önuralom gyakorlására kerül 
sor, vigyázzunk arra, hogy ezeknek érzelmi hatásából, a bennünk zajló 
reakciókból a külső szemlélő számára semmi se legyen spontán észrevehető. 
(Kivéve, ha pl. köszönetnyilvánításkor vagy szemrehányáskor akarjuk azt, hogy 
hangulatunkat tudomásul vegye. Kezdetben a gyakorlat sikere érdekében jobb, ha 
ezzel is takarékosan bánunk.) Különösen fontos, hogy a közömbös környezet ne 
vegye rajtunk észre pillanatnyi hangulatunkat. Pl. a munkahelyünkön ne tűnjön fel, 
ha otthoni problémáink nyomasztanak, vagy ne terheljük hozzátartozóinkat 
munkahelyünkön keletkezett idegességünkkel. 
Érzelmi állapotunk külső megjelenésének többféle lehetősége van. Elsősorban 
arckifejezésünk, magatartásunk és szóbeli megnyilvánulásaink. Ezekre kell tehát 
ügyelnünk. A gyakorlat hetében uralkodjunk mimikánkon, viselkedésünkön és 
beszédünkön. Tehát ne grimaszoljunk, csapkodjunk, káromkodjunk, de ne is 
hahotázzunk, ujjongjunk féktelenül. Legfőképpen pedig szüneteltessük a 
panaszkodást, vagy vidámságunk okának részletes elmagyarázását, egyszóval a 
fölösleges fecsegést. Napjainkban elterjedt szokás, hogy megfelelő közönség 
előtt, vagy többeket „bizalmasan félrevonva” beszámolunk a minket ért 
sérelmekről, örömökről. Ezen a héten ezt is szüneteltessük. Ehelyett inkább 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 24 
 
figyeljük meg környezetünket, és viselkedésünkkel alkalmazkodjunk mások 
hangulatához, adjunk módot arra, hogy ők beszélhessenek nekünk pozitív vagy 
negatív feszültségeikről, az őket foglalkoztató eseményekről. 
Ősi bölcsesség, hogy mielőtt beszélni kezdünk, érdemes megfontolni, hogy 
amit mondani akarunk 
– igaz-e?  
– lényeges-e?  
– jóindulatból fakad-e?  
4. A pozitívumokra való beállítódás  
A gyakorlat hetében a minket ért kellemetlenségekre, azokra az eseményekre és 
közlésekre kell figyelnünk, amelyek ijedelmet, rosszallást, bosszúságot keltenek 
bennünk. 
Tehát először is negatív érzelmeinket és az általuk kiváltott kedvezőtlen 
véleményeket, ítéleteket kell konstatálnunk. 
A gyakorlatnak az a lényege, hogy megpróbáljuk a rosszalló, negatív ítéletet 
kiváltó eseményt vagy közlést más szempontból is végiggondolni, keresve benne 
valami pozitív tartalmat. Tudatában kell lennünk annak, hogy a legtöbb esemény 
nem csak rossz s nem csak jó, hanem kedvező és kedvezőtlen vonatkozások, 
lehetőségek és következmények bonyolult szövevényéből áll. A minket sértő 
határozat kedvező lehet egy más, fontos ügy szempontjából. Egy pillanatnyi 
bosszúságot okozó esemény később jó következményekkel is járhat, vagy más 
szempontból is hasznos lehet. A gyakorlat során erőfeszítést kell tennünk annak 
érdekében, hogy gondolati úton megtaláljuk a számunkra negatív események 
pozitív oldalait is. 
Ennek érdekében sokszor fel kell adnunk megszokott nézőpontunkat, 
előítéleteinket, önös szempontjainkat, mechanikusan begyakorolt ítélkezési 
rendszerünket. 
A gyakorlat végzése során el kell kerülnünk egy lehetséges félreértést: nem 
arról van szó, hogy a pozitivitás érdekében kedvezőnek, értékesnek hazudjunk 
rossz dolgokat; hogy negatív jelenségeket és történéseket a maguk teljességében 
rózsaszínűre fessünk át! Erről szó nincsen. A feladat éppen abban áll, hogy 
miközben jól látjuk a kérdéses esemény vagy jelenség negatív jellegét, ezen belül 
próbáljunk meg felfedezni benne valami értéket is. 
Megint nagyon egyszerű dolgokról van szó. Észrevehetjük a vázánkat ledöntő 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 25 
 
macska mozgásának szépségét is. Egy csúnya, töpörödött öregember 
tekintetének nyíltságát, szelídségét. A minket bőrig áztató zivatarkor a felpattanó 
buborékok szépségét. Hibát elkövető fiatal munkatársunk zavarának báját. Egy 
kellemetlen emberről is elismerhetjük, hogy olyan rendet tart maga körül, amelyre 
mi nem vagyunk képesek stb. 
5. Az ítélkezés elfogulatlansága  
Amikor nap mint nap szembekerülünk a világ kisebb-nagyobb eseményeivel, 
emberekkel, állatokkal, növényekkel és ásványokkal, híreket és információkat 
hallunk – gondolkozásunkat, ítélkezésünket bizonyos megszokottság, 
begyakoroltság, ismétlődő gondolatmenetek jellemzik. A dolgokról elsősorban az 
jut eszünkbe, amit tanultunk, hallottunk, eddig tapasztaltunk róluk. Kiskorunktól 
kezdve – neveltetésünk, iskoláztatásunk révén – kész ítéletek, verbális 
megfogalmazások rendszerét sajátítjuk el, amelyek végül már szinte zárt 
burokként vesznek körül minket. Ezért a legritkább esetben éljük meg a dolgokat, 
az eseményeket a maguk tiszta valóságában. Felfogásunkat, élményeinket az 
előzetesen már kialakult vélemény-és előítélet-rendszerek, attitűdök szűrőjén át 
kapott – sokszor torzított – benyomások alakítják ki. 
Az elfogulatlansági gyakorlat hetében arra kell törekednünk, hogy legalább 
naponta egy-egy dolgot, jelenséget vagy eseményt szinte a kisgyermek naiv 
rácsodálkozásával vegyünk szemügyre. Magát a dolgot kellene megbámulnunk a 
maga valóságában, függetlenül attól, hogy mit tudunk vagy tanultunk róla. A 
gyakorlatnak az a lényege, hogy ne tekintsünk semmit sem evidensnek, magától 
értetődőnek, ne skatulyázzunk be semmit, hanem használjuk saját ítélőerőnket, 
problémalátásunkat. Ennek egyik előfeltétele, hogy próbáljunk elvonatkoztatni 
saját személyünktől, a jelenséget önmagában figyeljük meg és értékeljük, 
függetlenül attól, hogy ez számunkra kellemes vagy kellemetlen, s milyen 
érzéseket és asszociációkat kelt bennünk. 
A tudomány számos felfedezése fakad ebből a „gyermeki rácsodálkozásból”. 
Az emberek évezredeken át evidensnek tartották, hogy a tárgyak lefelé esnek, 
míg Newton rá nem csodálkozott erre a jelenségre. Sok száz kutató dobta ki 
mérgesen a megpenészedett táptalajt, amelyről lepusztult a baktérium-tenyészet – 
míg Fleming problémát látott ebben. A gravitáció, az antibiotikum felfedezésének 
lényeges eleme volt az ítélkezés elfogulatlansága. 
Kezdetben egyszerű feladatokat kell magunk elé tűznünk. Például vegyünk 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 26 
 
szemügyre egy gyufaszálat, jól nézzük meg milyen, és próbáljuk elgondolni, hogy 
mi mindenre lehetne még felhasználni a tűzgyújtáson kívül. Ugyanígy járhatunk el 
más egyszerűbb tárgyakkal is – ha eltekintünk mindattól, amit már megszokottan 
tudunk róluk. Fokozatosan nehezítsük a gyakorlatokat addig a szintig, amíg 
eljutunk az ember, az emberi cselekvések elfogulatlan megítéléséhez. 
Ezek a gyakorlatok már kissé nehezebbek. Próbáljuk meg úgy hallgatni egy 
ember beszédét, hogy időlegesen elnyomjuk magunkban reflexióinkat, 
helyeslésünket és tiltakozásunkat. Hagyjuk a hangját, az arckifejezését, a 
mozgását hatni magunkra. Próbáljuk őt lelkileg mozdulatlanul tükrözni. Meglepő 
lesz, hogy milyen mennyiségű finom, addig rejtett információ birtokába jutunk. 
Embermegismerésünknek egyik legnagyobb akadálya, hogy figyelmünk megoszlik 
a hozzánk beszélő és a saját reakcióink között. Sőt gyakran már inkább csak 
magunkra figyelünk. Ő még beszél hozzánk, mi már az ellenvélemény 
megfogalmazásán gondolkozunk. 
Próbáljuk meg egy ember viselkedését – legalább naponta egyszer – 
elfogulatlanul megítélni. Ha valaki hozzánk komisz, attól még másokhoz rendes 
lehet. Próbáljuk meg beleélni magunkat az ő helyzetébe, megérteni 
viselkedésének mozgató rugóit. 
És ugyanígy: hagyjuk hatni magunkra a naplementét, egy hegyet, egy fát, 
virágot, állatot. Ha zenét hallgatunk átmenetileg felejtsük el a zeneszerzőt, a 
karmestert, az egyes hangszerek szólamait, adjuk át magunkat csak a 
hangzásnak. 
E gyakorlat sikerének a legnagyobb akadálya az egocentrizmus és az előítélet. 
Eredménye az önálló gondolkozás és az empátiás készség fejlődése. 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 27 
 
Ming Liao Ce utazásai* 
I. Az elkívánkozás oka  
Ming Liao Ce valamikor hivatalnok volt s megunta a világ sorát, – azt, hogy 
mindig szíve ellenére kellett beszélnie s a helyes formával ellenkező 
ceremóniákat kellett végrehajtania. Mit jelent az, hogy valakinek „szíve ellenére 
kell beszélnie?”. A házigazda és látogatója mélyen hajlonganak egymás előtt, 
néhány közömbös szót szólnak az időről s azután nem mernek tovább beszélni. 
Olyan emberek, akiket életünkben először látunk, kezet ráznak velünk s 
erősítgetik, hogy kebelbarátaink, de mihelyt elmentek, tökéletesen közömbösek 
vagyunk egymásnak. Ha dicsérünk valakit, a szent Poyi-hoz hasonlítjuk, de 
mihelyt hátat fordított, úgy beszélünk róla, mint a tolvaj Csehről. Ha kényelmesen 
üldögélünk és kellemesen beszélgetünk, igyekszünk megőrizni kevés szavú 
méltóságunkat, bár sok mindent szeretnénk egymásnak elmondani; és nemes 
ideálokról locsogunk, holott erkölcstelenül viselkedünk. Félünk, hogy szívünket 
feltárva elárulnók az igazságot s ezzel megbántanánk valakit, félretesszük hát 
ezeket a gondolatokat s engedjük, hogy a társalgás hányódjék-vetődjék 
hétköznapi tárgyak körül. 
Némelykor meg éppen színházat játszunk és sóhajtozunk vagy kiáltozunk, 
hogy gondolatainkat eltakarjuk, úgyhogy fülünk, szemünk, szájunk és orrunk nem 
a miénk többé, s haragunk, örömünk, nevetésünk és megbotránkozásunk nem 
őszinte. Ez a társadalom megállapodott szokása s nem lehet változtatni rajta. És 
mit jelent az, hogy „a helyes formával ellenkező ceremóniákat kell 
végrahajtanunk?” 
Amikor embertársainkkal beszélünk, akármilyen rangbéliek is, hajlongunk és 
bókolunk egész áldott nap, noha régi barátok közt vagyunk. Ok nélkül elszakadunk 
némelyektől, mintha halálos ellenségeink lennének s hasonlóképpen ok nélkül 
igyekszünk másokhoz közelebb férkőzni, noha igazi közösség nincs közöttünk. A 
nemes úr alig nyitotta ki száját, már harsogva feleljük: „Parancsára, kegyelmes 
uram!”, hiszen csak karját kellene fölemelnie, s lecsapnák a fejünket. Látunk két 
embert, aki látogatja egymást s bár utálják egymás képét látni, napokat töltenek 
azzal, hogy szorgalmasan leszállnak lovukról és hátrahagyják névjegyüket. Már 
pedig ha egy barátunkat meglátogatjuk, hogy tudakozódjunk a hogylétéről, ennek 
nem volna szabad üres formaságnak lenni. Vajon így gondolták ezt a régi királyok, 
akik ezeket a ceremóniákat megalapították? Felvesszük ruhánkat és övünket, úgy 
érezzük magunkat, mint a ketrecbe zárt majom s még vakarózni sem tudunk, ha 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 28 
 
tetű csíp és viszket a bőrünk. Ha kényelmesen járunk az utcán, félünk, nehogy 
meg találjuk sérteni a törvényt. Szemünk tüstént az orrunkat nézi, s nem merünk 
egy kurta távolságon túl pillantani, ha pedig megtesszük, mások néznek ránk s 
próbálják kifürkészni, hogy mi járatban vagyunk. Ha nagy szükségünk van arra, 
hogy könnyítsünk magunkon, alig merünk megállni valami mentség nélkül. A 
magasabb tisztviselők örökösen arra gondolnak, hogy kard van előttük s mások 
bírálata a hátuk mögött. Testüket gyötri a hideg és meleg évszak, szívüket pedig a 
birtoklás vágya és a veszteség félelme. Még a legnemesebb és leglovagiasabb 
szellemek is, akikben megvan a bölcs kiábrándultság érzete és meg vannak 
elégedve önmagukkal, beleesnek ebbe a csapdába, mihelyt tisztviselőkké 
lesznek. Ezért tehát, hogy szívét és akaratát fölszabadítsa, Ming Liao Ce útnak 
indul a Nemtörődömség Birodalma felé. 
Azt mondhatja valaki: „Úgy hallottam, hogy a Tao követője csöndességben él 
és nem érzi magát elhagyatottnak; tömegben él és nem érzi a zajt. A világban él 
és mégis kívül áll rajta; semmi sem köti és nincs szüksége fölszabadulásra és 
hamarosan fűzfa nő ki bal hónaljából és madár fészkel a fejebúbján. Ez a 
tetőpontja a nyugalom és fölszabadulás művelésének. Konyhai cselédnek lenni, 
vagy a szemetet fölszedegetni a földről, a legalacsonyabb foglalkozások közé 
tartozik, de a szentet ez sem zavarja. Vajon nem teszed-e szellemedet tested 
szolgájává, amikor félsz a hivatali élet megkötöttségeitől s szokatlan helyekre 
kívánsz utazni?” 
Ming Liao Ce pedig ezt feleli: „Aki a Taot elérte, az beleléphet a vízbe és nem 
nedvesedik meg, beleugorhatik a tűzbe és nem ég meg, úgy lépdelhet a 
valóságon, mintha üresség volna, s utazhatik az ürességben, mintha valóság 
volna. Otthon lehet, akárhol van is és egyedül lehet bármilyen környezetben. Ez 
természetes sajátossága. De én nem értem el a Taot, én csak szeretem a Taot. 
Aki elérte a Taot, az ura önmagának s a világegyetem szétolvad a szemében. 
Vesd őt lármás és piszkos társaságba s olyan lesz, mint a lótuszvirág, amely 
iszapos vízből nő ki s a víz megérinti, de foltot nem ejt rajta. Ezért nem kell 
válogatnia, hogy hova menjen. Én még nem vagyok erre méltó, mert olyan 
vagyok, mint a szélnek engedelmeskedő fűzfa, ha a szél nem fúj, nyugodtan állok 
s ha a szél megindul, megindulok én is. Olyan vagyok, mint fövény a vízben, – 
tiszta, vagy iszapos, amilyen a víz. Gyakran elértem a tisztaságot és nyugalmat 
egy egész napra s aztán elvesztettem egy pillanat alatt, némelykor pedig elértem 
a tisztaságot és nyugalmat egy esztendőre s aztán elvesztettem egy nap alatt. 
Nem volt lehetséges, hogy faképnél hagyjak mindent s ne engedjem magam az 
anyagi környezettel zavartatni. Megyek tehát, hogy felszabadítsam szívemet, 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 29 
 
szabadjára engedjem szellememet s elutazom a Nemtörődömség Birodalmába.” 
 
Popper Péter: A belső utak könyve 30 
 
Az önkontroll és az emberismeret elmélyítése a figyelem és az emlékezés 
fejlesztése útján 
Ebben a fejezetben tulajdonképpen a megfigyelőképesség és az emlékezés 
fejlesztésének módszereiről lesz szó. A gyakorlatsor mindenki számára hasznos, 
aki azt tapasztalja, hogy megfigyelőképessége pontatlan, reproduktív emlékezete 
labilis, feledékeny, vagy nem eléggé szelektív: nem a lényeges elemeket rögzíti, 
hanem megtapad a lényegtelen részleteknél. 
A pszichés funkciók azonban egységes struktúrát alkotnak. A 
megfigyelőképesség és az emlékezés teljesítményének javulása nemcsak 
közvetlenül érezteti hatását (pl. munkánkban), hanem irradiál, tehát közvetve 
fejleszti egyéb képességeinket is. A pontos megfigyelés, a megfigyelt lényeges 
elemek tartós emlékezeti rögzítése és megbízható felidézése emeli a tudatosság 
szintjét. Az önmagunkról való tudás, érzelmi reakcióink, gondolataink, 
viselkedésünk pontos regisztrálása elmélyíti önismeretünket és fokozza 
önkontroll-funkciónkat. Fokozatosan kiküszöböli azokat a torzításokat, amelyek 
félelmeinkből, hiúságunkból vágyfantáziáinkból, elhárításainkból fakadnak. Egyre 
kevésbé fogjuk önmagunkat összetéveszteni „én-ideálunkkal”: megtanulunk 
különbséget tenni az „ilyen vagyok” és az „ilyen szeretnék lenni” között. Ez az 
eredmény kettős arcú lesz. Egyrészt megjelöli azokat a területeket, ahol érdemes 
önmagunkat fejlesztenünk. Másrészt – éppen emiatt – nemegyszer kellemetlen 
tükröt tart elénk, megmutatja mennyire mások vagyunk, mint amilyennek 
képzeljük magunkat. Az önismeretnek, az introspekciónak ezek a kezdeti lépései 
sokszor a legfájdalmasabbak, mert élesen sértik hiúságunkat, önmagunkról 
alkotott illúziónkat. 
Végül  |